Hyppää sisältöön

Ohjeita ajanvaraukseen

Tällä sivustolla voit varata ajan ajokorttiasioiden hoitamiseen sekä lupapalveluihin.

Voit varata ajan myös soittamalla asiakaspalveluumme numeroon 075 323 9999 ma-pe klo 8-15.45. (Puhelun hinnat: kiinteä/matkapuhelinverkko pvm/mpm.)

Ajanvarauksen aloittaminen

Aloita valitsemalla listalta palvelu, johon varaat aikaa. Riippuen tekemistäsi valinnoista sivustolla sinulle saatetaan myös ehdottaa suoraan esivalittua palvelua ja tuotetta.

Ajovarma - Ajanvarauksen ohjekuva1

Seuraavaksi sinun tulee valita oikea tuote, mikäli sitä ei ole jo valmiiksi ehdotettu.

Ajokorttihakemus vai ajokorttilupahakemus?

Valitse ajokorttihakemus jos kyseessä on jokin seuraavista:

  • erityisehtojen muutos,
  • kaksoiskappale kadonneen/anastetun/ tuhoutuneen tilalle
  • nimenmuutos tai henkilötunnuksen muutos
  • ajo-oikeuden alentaminen
  • aikaisemman ajo-oikeuden voimaan saattaminen
  • valvottu ajo-oikeus
  • A-luokan laajennus (ennen 19.1.2013 myönnettyihin moottoripyörän ajokortteihin)
    Lue lisää Trafin sivuilta
  • tai jos et ole enää tunnistettavissa aikaisemman ajokortin valokuvasta.

Valitse ajokorttilupahakemus jos kyseessä on jokin seuraavista:

  • kuljettajan ensimmäisen ajokortin hankkiminen,
  • aiemman ajokorttiluokan korotus,
  • aiemman ajokortin uudistaminen (= ajo-oikeuden voimassaolon jatkaminen)
  • ulkomaisen ajokortin vaihtaminen suomalaiseen ajokorttiin.

Tuotteen valinnan jälkeen sinua pyydetään valitsemaan asiointikieli, eli se kieli jolla toivot sinua palveltavan Ajovarman palvelupisteessä.

Lisää varaukseen henkilötunnus ja klikkaa ”Tarkista tiedot”.

Henkilö- ja yhteystiedot

Kirjoita seuraavaksi avautuvalle sivulle henkilö- ja yhteystiedot. Kun tiedot ovat kirjoitettu, klikkaa ”Jatka ajanvalintaan”. Kirjaa sähköpostiosoitteesi, saadaksesi varausvahvistuksen sähköpostiisi.

Palvelupisteen ja ajan valinta

Seuraavaksi ajanvarauksessa valitaan palvelupiste, jossa halutaan asioida. Kirjoita hakukenttään joko asiointipaikkakunnan tai sijaintisi nimi ja valitse hakukentän alapuolelle avautuvasta pudotusvalikosta haluamasi sijainti. Tämän jälkeen sinulle näytetään kaikki palvelupisteet 50 km säteellä valitsemastasi sijainnista.

Mikäli toivomallasi paikkakunnalla on useampi palvelupiste, valitse hakukentän alapuolelle avautuvasta pudotusvalikosta toivomasi palvelupiste.

Kun palvelupiste on valittu, voit etsiä samalle sivulle avautuvasta kalenterista sopivan ajankohdan. Voit liikkua kalenterissa eri viikoille ”Seuraava” ja ”Edellinen” – painikkeiden avulla, tai klikkaamalla kalenterisymbolia ja valitsemalla tällä tavoin avautuvasta kalenterista sopivan viikon. 

Ajovarma - ajanvarauksen ohjekuva2

Valitse sopiva aika klikkaamalla sinulle sopivan päivämäärän ja kellonajan kohdalla. Valitun ajan ruutu muuttuu vihreäksi.

Ajovarma - ajanvarauksen ohjekuva3

Klikkaa seuraavaksi ”Jatka varmistukseen”.

Tarkista seuraavaksi avautuvalla sivulla ”Ajanvaraus 3/3” , että ajanvarauksesi tiedot ovat oikein.

Sen jälkeen klikkaa ”Vahvista varaus”.

Mikäli olet kirjannut sähköpostiosoitteen yhteystietoihisi, saat vahvistuksen varauksestasi myös sähköpostiisi. Voit myös tulostaa varauksesi tiedot klikkaamalla ”Tulosta”.  

Ennakkomaksaminen

Ennakkomaksamista varten tarvitset verkkopankkitunnukset johonkin seuraavista pankeista:

  • Aktia
  • Danske Bank
  • Handelsbanken
  • Nordea
  • Osuuspankki
  • Paikallisosuuspankki
  • S-Pankki
  • Säästöpankki
  • LähiTapiola
  • Ålandsbanken

Voit myös varata ajan maksamatta ja maksaa palvelupisteessä asioinnin yhteydessä. Muistathan kuitenkin, että ennakkomaksaminen nopeuttaa käyntiäsi. 

Varatun ajan maksaminen tai muokkaaminen

Varausvahvistuksen mukana tulee varaustunnus, jolla varauksen pääsee maksamaan, muokkaamaan tai perumaan tarvittaessa.

Varauksen muokkaus on mahdollista verkkopalvelussamme, mikäli varattavaan aikaan on vähintään 12 tuntia. Muussa tapauksessa varausta voi muokata vain asiakaspalvelumme kautta puhelimitse 075 323 9999. 

Tuliko ongelmia sisäänkirjautumisessa?
Kirjautuessasi varaukseen sukunimen ja varaustunnuksen tulee olla samassa muodossa kuin varausvahvistuksessa lukee. Tarkistathan molempien kirjoitusasun varausvahvistuksesta.

Mitä minulla on oltava mukana tullessani palvelupisteeseen?

Lue vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Löydät esimerkkejä eri tilanteista ja tietoja mitä tarvitset mukaasi asioidessasi palvelupisteessä.
Usein kysytyt kysymykset