Ohjeita ajanvaraukseen
På denna sida kan du boka tid till körkorts- och tillståndstjänster.
Du kan också boka en tid genom att kontakta vår kundtjänst på 075 323 9999 må-fre kl. 8-15.45 (Samtalspriser: fast/mobiltelefonnät ina/msa)
Påbörjande av tidsbokningen
Börja med att välja den tjänst från listan som du vill boka tid till. Beroende på de val du gjort kan det hända att du erbjuds en förvald tjänst och produkt.
Till näst välj den rätta produkten, ifall den inte redan är förvald.
Ansökan om körkort eller Ansökan om körkortstillstånd?
Välj ansökan om körkort om det gäller en av de följande:
- ändring av specialvillkor
- duplettansökan för körkort som är försvunnet/förstört/stulet
- ändring av namn eller personbeteckning
- sänkning av körrätten
- i kraft tagande av tidigare körrätt
- övervakning av körrätt
- utökande av klass A (för motorcykelkort som beviljats före 19.1.2013)
Läs mer på Trafis sidor - eller om du inte kan identifieras från bilden i det nuvarande körkortet.
Välj ansökan om körkortstillstånd, om det gäller en av följande:
- förarens första körkort
- förhöjning av tidigare körkortsklass
- förnyande an tidigare körkort (=fortsättning av körrättens giltighetstid)
- Byte av utländskt körkort till ett finskt körkort.
Efter att du valt produkten ska du välja språket, dvs. det språk du önskar bli betjänad med i Ajovarmas serviceställe.
Skriv in personbeteckning och tryck på ”Kontrollera uppgifterna”.
Person- och adressuppgifter
På följande sida skriv in person- och adressuppgifter. När uppgifterna är inmatade, tryck på ”Fortsätt till val av tid”. Skriv in din e-postadress för att få en bokningsbekräftelse via e-post.
Val av serviceställe och tid
Till näst väljer man det serviceställe där man vill boka tid. Skriv in antingen betjäningsställlets ort eller din position och välj betjäningsställe i menyn under sökfältet. Därefter får du se alla betjäningsställen på 50 km:s radie från din valda position.
Om det finns flera serviceställen i staden du sökt från, välj det rätta servicestället från menyn som finns under sökfältet.
När servicestället är valt, kan du söka lediga tider från kalendern som öppnas. Du kan flytta dig i kalendern med hjälp av ”nästa vecka” och ”föregående vecka” knapparna, eller genom att klicka på kalendersymbolen och välja en passlig vecka från kalendern.
Välj en passlig tid genom att klicka på det datum och klockslag som passar dig. Den valda tiden ändras till grön.
Tryck till näst på ”Fortsätt till bekräftelsen”.
Kontrollera på följande sida ”Tidsbokning 3/3” att bokningens uppgifter är rätt.
Efter det, tryck på ”Bekräfta boknigen”.
Om du har skrivit in din e-postadress i kontaktuppgifterna, får du bokningens uppgifter också via e-post. Du kan också skriva ut bokningsbekräftelsen genom att trycka på ”Skriv ut”.
Betala i förväg
För att betala i förväg behöver du nätbankskoder till någon av följande banker:
- Aktia
- Danske Bank
- Handelsbanken
- Nordea
- Andelsbanken
- POP Banken
- S-Banken
- Sparbanken
- LokalTapiola
- Ålandsbanken
Du kan också boka tid utan att betala och betala på servicestället i samband med besöket. Kom ihåg, att förhandsbetalning försnabbar ditt besök vid servicestället.
Ändring eller avbokning av bokad tid
I bekräftelsen finns ett bokningsnummer, som du behöver om du måste ändra eller avboka tiden.
Du kan ändra bokningen via vår webbtjänst, om det är minst 12 timmar till den bokade tiden. I andra fall kan bokningen endast ändras genom att kontakta vår kundtjänst via telefon på 075 323 9999.
Uppstod det problem vid inloggningen?
När du loggar in till bokningen, ska efternamnet och bokningsnumret vara i samma form som i bokningsbekräftelsen. Vänligen kontrollera bådas stavning från bokningsbekräftelsen.
Vad bör jag ta med mig till servicestället?
Läs svaren på de vanligaste frågorna. Du hittar exempel på olika situationer och information om vad du bör ta med dig till servicestället.
Vanliga frågor